Dove Kwasten

Schilders met auditieve beperking bundelen hun krachten
Dove kwasten’

Schilder Hans van Hartskamp (49) is een goed horende slechthorende. Daar merk je dankzij zijn gehoorapparaat niet of nauwelijks wat van. Toen hij er bij zijn vorige werkgever uitvloog, vanwege de crisis, besloot hij niet bij de pakken neer te gaan zitten. „Ik deed wat marktonderzoek en besloot mijn eigen schildersbedrijf op te richten, met alleen dove werknemers in dienst. Een succes”, lacht de aimabele schilder vol zelfspot, „want wij hebben aan een half woord genoeg!
Je moet er maar op komen. Van Hartskamp steekt met zijn initiatief slechthorende en dove collega’s een hart onder de riem. „Veel jongens zoals ik zitten thuis en daar worden ze helemaal gek. Werkgevers zien vaak beren op de weg als doven het arbeidstraject in moeten. Ik helemaal niet, ik zie er alleen maar de voordelen van.”

„Neem de verbouwing van De Kuip in Rotterdam”, geeft Van Hartskamp als voorbeeld. „Er komt een verdieping bovenop te liggen en daar gaan ze zometeen met een dikke driehonderd man mee aan de slag. Je denkt toch niet dat daar één dove tussen zit? Die sneeuwen daar helemaal onder. Er wordt de draak met ze gestoken, ze worden bedonderd en dan zitten ze straks in hun eentje in een hoekje te schaften. Dat werkt dus niet.”

Hij geeft een persoonlijk voorbeeld van de problematiek: „Op mijn 19e werkte ik zelf bij Appie van Leur in Utrecht op de Maliebaan. Zonder enige twijfel de allerbeste baas die ik ooit heb gehad. Maar in die tijd had ik nog geen gehoorapparaat. Iemand vroeg mij op een gegeven moment om de stekker uit het stoomapparaat te trekken. Maar ik verstond het verkeerd en kwam met de telefoon terug. Nou, ik kan je vertellen dat je dan wordt afgemaakt. Keiharde humor, die zeker niet goed is voor je zelfvertrouwen op die leeftijd. Maar zo werkt het gewoon wél binnen het wereldje.”

Mede door die pijnlijke ervaring besloot Van Hartskamp met een clubje dove schilders en timmermannen zijn eigen klusbedrijf te starten. „Polen en Turken schilderen ook. Dus daarin kan ik me niet onderscheiden. Wél met deze club mensen.” Maar waarom zou je in hemelsnaam gebruik van een paar ’dove kwasten’? De ogen van Van Hartskamp beginnen te twinkelen wanneer hij alle voordelen opsomt.

„Wij veroorzaken totaal geen geluidsoverlast. We horen niets, dus de radio hoeft bij ons nooit aan te staan. En dat is toch altijd een veelgehoorde klacht bij mensen, dat de muziek op 200 staat? Bovendien”, grinnikt Hans, „kunnen wij geen gehoorbeschadiging oplopen. Telefoontjes tussendoor? Geen last van, want we hebben niets aan ons mobieltje. We kunnen alleen whatsappen. Sta ik in Utrecht op een steiger, hoor ik sommige kerels tien tot vijftien minuten lullen over hoe hun favoriete voetbalclub het het afgelopen weekeinde heeft gedaan. Ook dat tref je bij ons niet aan. We verspillen geen tijd en zijn veel productiever dan de gemiddelde bouwvakker. Nogmaals, zo’n stadion met driehonderd man verbouwen, dat werkt niet. Maar een woningbouwvereniging met pak ’m beet twintig appartementen? Daar draaien wij onze handen niet voor om.”

Erkenning

Ook streeft Van Hartskamp naar meer erkenning voor ’zijn’ dove klussers. „Ewout Hettema, Nico Borst en Eric van Zoomeren, waarmee ik samenwerk, zijn volledig doof. Maar een hoop mensen trekken dan meteen de vergelijking met een sociale werkplaats. Nou, we zijn niet achterlijk! Sterker nog, we zijn stuk voor stuk volledige gediplomeerde vakmannen.”

Om het onderhoudstraject in goede banen te leiden, is Hans van Hartskamp er als enige goedhorende schilder, altijd bij. „Je moet de jongens namelijk niet laten schrikken. Gewoon normaal praten en gebaren gebruiken. En dan komt je woning er prima uit te zien. Overigens zoeken we aansluiting met vastgoedbedrijven, er valt voor hen veel voordeel te behalen door met ons samen te werken.”

Bron: De Telegraaf 12-5-2014

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

