Zou Sinterklaas nog wel naar Scheveningen komen als hij dit wist? Vervolg

Vandaag was dan de grote dag dat Sinterklaas in de haven van Scheveningen aan kwam. Ondanks de kou was het nog drukker dan voorgaande jaren. Des te schrijnender was het dat het VIP vak voor het podium nog groter was dan voorheen. Ik heb voor iemand wiens dochter optrad in een kinderkoor wat foto’s genomen, maar door de grote afstand tot het podium was het niet mogelijk goed scherp te stellen. Kun je nagaan. In dat vak paradeerden de uitverkorenen er lustig op los terwijl wij weer als haringen in een ton het spektakel trachten te volgen. Peter Boelhouwer van de organisatie heeft mij benaderd en deelde mee dat de intocht van Sinterklaas slechts bij de gratie van voldoende sponsors kan doorgaan. Hij voelde zich dan ook verplicht om die sponsors als beloning een plaats voor het podium aan te bieden. Zo diep zijn we al gezonken. een gemeente die miljoenen uit geeft aan prestige objecten als het Spuiforum is niet in staat om voor haar inwoners een Sinterklaasintocht te organiseren. Daar is weer particulier initiatief voor nodig. En die particulieren zijn niet bereid om dat alleen voor wat publiciteit te doen, nee iedereen moet voor ze wijken want ze willen op de eerste rang zitten daar hebben ze per slot van rekening voor betaald. Schaamteloos bewegen zij zich met hun kroost in het VIP-vak, dan weer voor het podium als daar wat te beleven is dan weer naar de kade als de Sint aan land gaat. Zich niet bekommerend om het voetvolk wat achter de hekken, bewaakt door beveiligers moest zien nog een glimp van de Sint op te vangen. En dit alles uitgebreid in beeld gebracht door de door overheid gesubsidieerde zender TVWest. Peter Boelhouwer kan tevreden zijn, bij het zien van de uitzending valt op dat uitsluitend in en rond het VIP-vak opnames zijn gemaakt dus zijn sponsors zijn ook nog eens uitgebreid op televisie geweest. En Sinterklaas maar handjes geven aan de uitverkoren kinderen met hun gast-badge op gespeld. Er mochten zelfs een paar op het podium komen. En wij als klootjesvolk met onze kinderen maar toekijken hoe een klein deel van de aanwezigen in de watten wordt gelegd. Maar ook Sinterklaas lijkt in het complot te zitten, hij zei graag aan de rijtour door Den Haag te beginnen en dat hij nieuwsgierig was naar de nieuwe gebouwen. Dit is hem waarschijnlijk ingefluisterd door door onze plaatselijk betonmolen wethouder Marnix Norder. Al met al een beschamende vertoning waarvan ik hieronder nog met enkele foto’s laat zien hoe groot de tegenstelling was. Mijn kleindochter, die een groot fan van Sinterklaas is en de voorstelling erg leuk vond, was toch diep teleurgesteld. Ze vindt het heel oneerlijk en wil dat er volgend jaar geen VIP-vak meer is, ook zij wil Sinterklaas wel eens en hand geven. Maar ik denk dat dat ijdele hoop is. Zeker in het het ikke is ikke en de rest mag stikken tijdperk. Boelhouwer vroeg mij om begrip, maar dat kan ik voor deze wantoestand niet opbrengen en ik ben niet de enige gezien de vele reacties die ik op mijn artikel van gisteren heb gekregen. Dit was weer een bericht uit Den Haag wat zichzelf de stad van vrede en gerechtigheid durft te noemen.

Afbeelding

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Zou Sinterklaas nog wel naar Scheveningen komen als hij dit wist? Vervolg

  1. Pingback: Zou Sinterklaas nog wel naar Scheveningen komen als hij dit wist? Vervolg | poosterbaan

  2. sinterklaas is toch de baas ?

  3. Reactie van Haagse ikoon Fred Zuiderwijk presentaor van de televisieregistratie van de intocht door TVWest.

    Wees in godsnaam blij dat je hier in Den Haag woont en hier nog foto’s van de intocht kan maken. Je zal toch in Staphorst, in Wissekerke of in Wijchen wonen. Daar is de intocht van de Sint helemaal wegbezuiinigd en was je filmrolletje leeg gebleven.
    Bekijk de dingen nou eens een beetje positief. Als organisator Peter Boelhouwer geen sponsoren had kunnen regelen was deze ‘grootste intocht van Nederland’ gewoon niet door gegaan.
    Als je voor de sponsoren dan als offer een VIP ruimte moet inrichten, moet je dat dan maar op de koop toe nemen.
    Ik weet niet of je nog wel eens vaker buiten komt met je fototoestel, maar een VIP ruimte voor sponsoren is overigens heel gebruikelijk voor dergelijke grote evenementen.
    Bij jaarlijks terugkerende evenementen als Parkpop en Beatstad is al vanaf het prille begin een VIP ruimte aanwezig. Dergelijke evenementen kunnen nou eenmaal niet plaats vinden zonder sponsoren. En die verwachten daar wel wat meer voor terug dan alleen maar een beetje publiciteit!!!
    Ik ben het met je eens dat de Gemeente te weinig doet, maar om nu te gaan schermen met termen als schaamteloos en jezelf te verlagen tot het voetvolk gaat me veel te ver.
    Wees blij met die sponsoren en wees ook blij met de registratie door TV West.
    Want ondanks de aanwezigheid van zo’n 180.000 mensen op Scheveningen en langs de route van de stoet, zijn er nog genoeg kinderen die door ziekte, sportieve verplichtingen of anders niet in staat zijn er live bij te zijn en er net zo goed als jouw kleindochter recht op hebben om er, in dit geval indirect, bij betrokken te zijn. Dat ben je en passant zeker even vergeten.
    Sinterklaas is en blijft een kinderfeest, maar om daar nou ook je overige frustaties aan te koppelen??? Ik zou zeggen, richt onder het motto “De VIP op wip” een actiegroep op.
    Maar ja, of je dat lukt zonder sponsoren………….????

    Fred Zuiderwijk

  4. max lerou zegt:

    Nou Fred, vroeger was zeker niet alles beter, maar ik herinner me nog goed de gezellige intocht op bijvoorbeeld de Dierenselaan. Betaald waarschijnlijk door de plaatselijke winkeliersvereniging, maar zonder overige (zichtbare) sponsoring. Nu wordt men, zoals in de Keizerstraat, geconfronteerd met een minutenlange karavaan gevuld met ‘praalwagens’ van Mac Donalds en andere fastfood baggertenten, aangevuld met reclames voor spullen waar een normaal mens z’n bed niet voor uitkomt.
    Kortom, een walgelijke commerciële vertoning, waar voor Sinterklaas ook nog een klein plekje was ingeruimd.

  5. Juliëtte Oosterbaan zegt:

    18 november 2012 om 23:23 (bewerken)

    Beste meneer Zuiderwijk,

    Wat mijn vader bedoelt, is dat hij ziet dat de sponsors van het Sinterklaasfeest in Den Haag gefêteerd worden voor de neus van al die kinderen die opeengepakt staan voor het hek met de vips. Mijn vader wil met zijn stuk duidelijk maken dat er helaas verschil gemaakt wordt tussen kinderen en kleinkinderen van sponsors en de kinderen die gewoon komen kijken. Het zou een heel ander verhaal zijn als dat vak volledig gereserveerd was voor kinderen met een beperking. Dan zou mijn vader het juist heel lovenswaardig vinden. Zelfs in Roermond waar de officiële intocht was, was er bij mijn weten geen vipvak. Waarom dan wel in Den Haag?

    In Leiden waar ik met mijn gezin woon, gaat dat heel anders. Daar is de goedheiligman volkomen toegankelijk voor de kinderen. Hiermee bedoel ik dat het ook heel anders kan en dat is wat mijn vader en mijn dochter bedoelen.

    Het begint al bij de intocht in Leiden. Sinterklaas komt aan op de Beestenmarkt en er is geen vipvak. De kinderen staan voor het hek langs de route. De kinderen die daar staan krijgen een kans om Sinterklaas een hand te geven. Later op het Stadhuisplein kunnen de kinderen langs Sinterklaas gaan en hem een hand geven. Mijn dochter ziet dat niet terug in Den Haag en vindt dat logischerwijs niet eerlijk.

    Ik nodig u hierbij uit om zaterdag 24 november in Leiden te komen kijken naar de intocht van Sinterklaas en hoop dat u uw mening over het stuk van mijn vader bijstelt. Leiden kan een goed voorbeeld zijn voor de gemeente Den Haag.

    Hopelijk ontmoeten mijn dochter en ik u in Leiden.

    Met vriendelijke groeten,

    Juliëtte Oosterbaan

  6. peteroosterbaan zegt:

    19 november 2012 om 09:21 (bewerken)

    Ja Max ik was ook nog in de Keizerstraat en dacht dat ik in de reclamekaravaan van de Tour de France terecht was gekomen. Maar ja zoals Fred al zegt in Den Haag ben je tegenwoordig afhankelijk van de commercie met alle gevolgen van dien. Van de gemeente hoef je niet veel verwachten volgens Zuiderwijk. Ik zag dat 2samen één van de sponsors was. Dit is een organisatie voor kinderopvang. Nu je weet wat hun mentaliteit is, ze nemen geen genoegen met alleen publiciteit maar eisen ook een plek in het VIPvak, zou jij je kind dan nog naar zo’n organisatie brengen? Ik niet. Zo kan je arrogante houding ook nog tegen je werken.

  7. peteroosterbaan zegt:

    19 november 2012 om 09:23 (bewerken)

    Prima reactie Juliëtte ik denk dat ik zaterdag ook naar Leiden kom om eens te zien hoe het daar gaat, misschien zien we Haagse ikoon Fred Zuiderwijk dan ook nog.

Geef een reactie

