Zou Sinterklaas nog wel naar Scheveningen komen als hij dit wist?

Voor de vierde maal ga ik met mijn kleindochter (7jaar) naar de aankomst van Sinterklaas in de haven van Scheveningen. Echter vanmorgen zei ze het volgende: ïk vind het niet leuk dat er altijd kinderen voor ons staan in een vak waar wij niet mogen komen. Ze kunnen heerlijk rondlopen terwijl wij op elkaar gepakt staan. Die kinderen kunnen ook het podium goed zien en worden ook op het podium gevraagd, wij niet. Als Sint komt kunnen zij naar de boot lopen en krijgen vaak een hand van de Sint, wij niet. Wij staan achter de hekken. Als ik later naar televisie kijk naar TVWest zie ik alleen de kinderen die voor ons stonden wij niet. Ik ben bang dat de kinderen die bij mij staan Sinterklaas hierom gaan haten. Ik vind het niet meer leuk. Ik zei toen dat Sinterklaas daar niets aan kan doen. Hij weet het niet eens. De burgemeester verwelkomt Sinterklaas en hij organiseert het feestje. Hij nodigt dan ook alle kinderen en ouders die hij belangrijk vindt uit in het speciaal voor hen gemaakte vak . Hij zorgt er ook voor dat ze goed worden voorzien van drank en voedsel. Dat kan hij makkelijk doen want dit wordt betaald door de mensen achter het hek via hun belasting.
Wat is de situatie, voor het podium wordt een ruimte door hekken afgescheiden van het gewone publiek. Dit vak is over de volle breedte van het terrein en tot zeker 50 meter van het podium. Daarbinnen, dus vóór het gewone publiek,mogen alleen genodigden komen. Dit zijn wethouders, gemeenteraadsleden, kennissen van hen en natuurlijk hun kinderen. Zij worden rijkelijk voorzien van eten en drinken. Doordat ze alle ruimte hebben hoeven zij, in tegenstelling tot het gewone publiek pas vlak voor de voorstelling te komen. Ze kunnen zich ook vrij bewegen. Dus voor het podium als daar iets gebeurt of naar de kade om de Sint te verwelkomen. Wij moeten achter de (dubbele) hekken. Gevolg, die uitverkoren kinderen krijgen vaak een hand van de Sint of mogen op het podium komen, onze kinderen uiteraard niet. Die kindereen krijgen ook alle snoep van de pieten bij onze kinderen kunnen die Pieten niet eens komen. Kortom een walgelijke vertoning waar ik, en nu ook mijn kleindochter, me vreselijk aan erger. We weten dat onze volksvertegenwoordigers weinig of geen rekening houden met de wensen van de bevolking, neem bijvoorbeeld het besluit over het Spuiforum. Maar dat ze zo ver gaan dat ze zich bij het sinterklaasfeest boven de rest van het volk plaatsen is ronduit onbeschoft. Als je zo nodig tussen je eigen soort wilt staan maak dan een ruimte aan de zijkant van het podium of achter het publiek maar niet zo pontificaal tussen het publiek en het podium in. Dit is voor ons erg vernederend.Dan ook nog allerlei versnaperingen nuttigen op kosten van de belastingbetaler is de arrogantie ten top. Ik ben nu redelijk laat met dit artikel om het morgen nog te veranderen.  Maar veranderen moet het. Want zijn niet alle kinderen gelijk, zeker voor sinterklaas, Deze feodale toestand is toch niet meer van deze tijd?

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Zou Sinterklaas nog wel naar Scheveningen komen als hij dit wist?

  1. Juliëtte Oosterbaan zegt:

    Heeft Ines dat echt gezegd?

  2. Juliëtte Oosterbaan zegt:

    Knap van haar om dat zo te verwoorden. Ze heeft er wel zin in om morgen met jullie mee te gaan.

  3. Beste Familie Oosterbaan,

    Mijn naam is Peter Boelhouwer en wij mogen de organisatie voor de intocht verzorgen. Wij doen er samen met onze sponsoren alles aan om dit feest mogelijk te maken. Zij zijn degene die dit feest mogelijk maken, als dank voor hun bijdrage en inzet staan zij in dit “gasten” vak van Sinterklaas. Wij wensen jullie heel veel plezier morgen en hopende op jullie begrip.

    Alle goeds namens 600 vrijwilligers Peter Boelhouwer

    • Twee opmerkingen, als de gemeente Den Haag sponsor is, want daar zie ik de meeste vertegenwoordigers van in het VIP vak, dan zijn wij dat ook want die sponsort van ons belastinggeld, en ten tweede is de koninklijke familie ook sponsor?, want die figureren daar ook altijd. Overigens een belangrijke eigenschap van een vrijwilliger is dat hij/zij zich bescheiden opstelt. Omdat ik me groen en geel erger aan die arrogante “gasten” die voor mijn neus paraderen met hun versnaperingen is mijn lol er al af. Mijn kleindochter en ik gaan voor de voorstelling en sinterklaas en niet om zo’n stelletje patjepejers te zien. En tenslotte wil ik er op wijzen dat het een kinderfeest is dan zet je toch niet een stel volwassenen voor die kinderen hun neus.

  4. Ei zegt:

    Ik zou zeggen doe er wat aan?!!!!

    Neem een lekker bijdehand Haageneesje, hijs hem op de schouders op het moment dat Sint op het podium staat, en laat hem/haar het verhaal in de link vertellen.

    Uiteraard wel uitgerust met een MEGA-foon zodat de Sint het wel MOET horen.
    Zorg ook dat er speakers zijn overal in de menigte zodat het hele publiek het duidelijk kan verstaan, zodat het niet “een opstootje vooraan” lijkt maar dat Jan met de pet en zijn kinderen begrijpen wat er gaande is..

    “Sinterklaas!! Sinterklaas!!.. mag ik u dit jaar ook eens een handje geven?!
    .. ik sta hier al 4 jaar twee uur van te voren te wachten.. hier bij deze hekken.. en dan staat er niemand voor me…”

    “Sinterklaas de Burgemeester is toch de burgervader voor alle kinderen? .. maar hij vraagt elk jaar weer dezelfde kinderen uit om vooraan te staan?!”

    etc. etc.. doe het alleen vanuit de optiek van een kind zodat de Sint de antwoorden zal moeten geven, en de ceremoniemeester niet kan ingrijpen.

    .. zorg ook voor een cordon van kinderen om u heen zodat de politie niet zomaar kan ingrijpen bij deze ‘ordeverstoring’ ..

    .. zorg er ook voor dat als ‘het sprekertje’ ineens naar voren mag komen (als geste van “gelijkheid”) hij/zij een-voor-een al zijn/haar vriendjes aanwijst ‘dat zij eerst mogen’ ..

    .. een “donzen revolutie” waar kinderen uitleggen aan de lieve oude wijze Sinterklaas dat zij de ongelijkheid niet begrijpen…

    … ga ik er wel vanuit dat ‘de menigte’ bestaat uit volwassenen met kinderen die (alhoewel redelijk pissed-off) zich zullen gedragen als redelijke en verstandige ‘grote mensen’, en geen gekke dingen gaan doen….

  5. Jaja zegt:

    Wethouders en overige vips de zak van Sinterklaas in, enkeltje Spanje!

  6. Eva zegt:

    Wat erg dat de gemeente dit toelaat. Het klinkt echt heel oneerlijk. Sinterklaas laat toch zeker niet kinderen met veel geld voor gaan, of wel soms? Zou niet moeten kunnen! Gemeente Den Haag, doe er wat aan!

  7. Pingback: Zou Sinterklaas nog wel naar Scheveningen komen als hij dit wist? | poosterbaan

  8. Gerard zegt:

    Volgens mij betaalt de gemeente maar heel weinig mee en wordt het vooral gesponsoord door bedrijven.

  9. Fred Zuiderwijk zegt:

    Wees in godsnaam blij dat je hier in Den Haag woont en hier nog foto’s van de intocht kan maken. Je zal toch in Staphorst, in Wissekerke of in Wijchen wonen. Daar is de intocht van de Sint helemaal wegbezuiinigd en was je filmrolletje leeg gebleven.
    Bekijk de dingen nou eens een beetje positief. Als organisator Peter Boelhouwer geen sponsoren had kunnen regelen was deze ‘grootste intocht van Nederland’ gewoon niet door gegaan.
    Als je voor de sponsoren dan als offer een VIP ruimte moet inrichten, moet je dat dan maar op de koop toe nemen.
    Ik weet niet of je nog wel eens vaker buiten komt met je fototoestel, maar een VIP ruimte voor sponsoren is overigens heel gebruikelijk voor dergelijke grote evenementen.
    Bij jaarlijks terugkerende evenementen als Parkpop en Beatstad is al vanaf het prille begin een VIP ruimte aanwezig. Dergelijke evenementen kunnen nou eenmaal niet plaats vinden zonder sponsoren. En die verwachten daar wel wat meer voor terug dan alleen maar een beetje publiciteit!!!
    Ik ben het met je eens dat de Gemeente te weinig doet, maar om nu te gaan schermen met termen als schaamteloos en jezelf te verlagen tot het voetvolk gaat me veel te ver.
    Wees blij met die sponsoren en wees ook blij met de registratie door TV West.
    Want ondanks de aanwezigheid van zo’n 180.000 mensen op Scheveningen en langs de route van de stoet, zijn er nog genoeg kinderen die door ziekte, sportieve verplichtingen of anders niet in staat zijn er live bij te zijn en er net zo goed als jouw kleindochter recht op hebben om er, in dit geval indirect, bij betrokken te zijn. Dat ben je en passant zeker even vergeten.
    Sinterklaas is en blijft een kinderfeest, maar om daar nou ook je overige frustaties aan te koppelen??? Ik zou zeggen, richt onder het motto “De VIP op wip” een actiegroep op.
    Maar ja, of je dat lukt zonder sponsoren………….????

    Fred Zuiderwijk

    • Juliëtte Oosterbaan zegt:

      Beste meneer Zuiderwijk,

      Wat mijn vader bedoelt, is dat hij ziet dat de sponsors van het Sinterklaasfeest in Den Haag gefêteerd worden voor de neus van al die kinderen die opeengepakt staan voor het hek met de vips. Mijn vader wil met zijn stuk duidelijk maken dat er helaas verschil gemaakt wordt tussen kinderen en kleinkinderen van sponsors en de kinderen die gewoon komen kijken. Het zou een heel ander verhaal zijn als dat vak volledig gereserveerd was voor kinderen met een beperking. Dan zou mijn vader het juist heel lovenswaardig vinden. Zelfs in Roermond waar de officiële intocht was, was er bij mijn weten geen vipvak. Waarom dan wel in Den Haag?

      In Leiden waar ik met mijn gezin woon, gaat dat heel anders. Daar is de goedheiligman volkomen toegankelijk voor de kinderen. Hiermee bedoel ik dat het ook heel anders kan en dat is wat mijn vader en mijn dochter bedoelen.

      Het begint al bij de intocht in Leiden. Sinterklaas komt aan op de Beestenmarkt en er is geen vipvak. De kinderen staan voor het hek langs de route. De kinderen die daar staan krijgen een kans om Sinterklaas een hand te geven. Later op het Stadhuisplein kunnen de kinderen langs Sinterklaas gaan en hem een hand geven. Mijn dochter ziet dat niet terug in Den Haag en vindt dat logischerwijs niet eerlijk.

      Ik nodig u hierbij uit om zaterdag 24 november in Leiden te komen kijken naar de intocht van Sinterklaas en hoop dat u uw mening over het stuk van mijn vader bijstelt. Leiden kan een goed voorbeeld zijn voor de gemeente Den Haag.

      Hopelijk ontmoeten mijn dochter en ik u in Leiden.

      Met vriendelijke groeten,

      Juliëtte Oosterbaan

  10. max lerou zegt:

    19 november 2012 om 06:55 (bewerken)

    Nou Fred, vroeger was zeker niet alles beter, maar ik herinner me nog goed de gezellige intocht op bijvoorbeeld de Dierenselaan. Betaald waarschijnlijk door de plaatselijke winkeliersvereniging, maar zonder overige (zichtbare) sponsoring. Nu wordt men, zoals in de Keizerstraat, geconfronteerd met een minutenlange karavaan gevuld met ‘praalwagens’ van Mac Donalds en andere fastfood baggertenten, aangevuld met reclames voor spullen waar een normaal mens z’n bed niet voor uitkomt.
    Kortom, een walgelijke commerciële vertoning, waar voor Sinterklaas ook nog een klein plekje was ingeruimd.

  11. Ja Max ik was ook nog in de Keizerstraat en dacht dat ik in de reclamekaravaan van de Tour de France terecht was gekomen. Maar ja zoals Fred al zegt in Den Haag ben je tegenwoordig afhankelijk van de commercie met alle gevolgen van dien. Van de gemeente hoef je niet veel verwachten volgens Zuiderwijk. Ik zag dat 2samen één van de sponsors was. Dit is een organisatie voor kinderopvang. Nu je weet wat hun mentaliteit is, ze nemen geen genoegen met alleen publiciteit maar eisen ook een plek in het VIPvak, zou jij je kind dan nog naar zo’n organisatie brengen? Ik niet. Zo kan je arrogante houding ook nog tegen je werken.

  12. Prima reactie Juliëtte ik denk dat ik zaterdag ook naar Leiden kom om eens te zien hoe het daar gaat, misschien zien we Haagse ikoon Fred Zuiderwijk dan ook nog.

  13. Arwin zegt:

    Ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van de uitdrukkingen van een kleindochter van 7! Wat een reactie op zo’n mooi evenement waar dit jaar vele tienduizenden kinderen van hebben genoten.

  14. L zegt:

    wAT EEN ZEIKERD! zEIK VADER EN ZEIK KIND, ZO VADER ZO KIND.PFFFFFFFFFFFFFFFF

Geef een reactie

