VVD gebruikt op kosten van belastingbetaler verkeersborden (130) als propagandamiddel. Dit heet elders corruptie.

Vaker op het asfalt sterven

De verkiezingsstunt van de VVD in 2010 met de 130-borden legt die partij ook nu geen windeieren. De verhoging van de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur, sinds 1 september op 45 procent van de autosnelwegen, is een van de weinige plannen die er – met SGP-hulp – is doorgedrukt. De regeringspartij die „voor criminelen geen begrip” wil, maar wel voor hardrijders, gebruikt op kosten van de belastingbetaler verkeersborden als propagandamiddel. Op staatskosten verkiezingscadeautjes uitdelen heet elders corruptie!

Promotors van hogere snelheidslimieten bezigen politieke drogredeneringen, ontkennen de feiten en slaan geen acht op de desastreuze gevolgen voor het milieu en de verkeersveiligheid waarop deskundigen wijzen. Zo had minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu, VVD), geconfronteerd met de voorspelde extra verkeersdoden door harder rijden, geen ander moreel verweer dan een statistische truc. De extra doden wil zij „compenseren” door minder doden op wegvakken waar ze voor miljoenen euro’s extra maatregelen neemt. Deze miljoenen kunnen beter naar de gevaarlijkste 50- en 80 km-wegen. Dit bespaart veel meer doden ‘per euro’.

Afgelopen maand begon De Telegraaf een actie tegen de limiet van 100 km/h op de A2 bij Breukelen. Prompt drukt Schultz ook daar limietverhoging – voorlopig ’s nachts – erdoorheen, ondanks eerdere afspraken met de gemeenten. De gemiddelde automobilist gelooft dat een brede weg ‘veilig’ genoeg is om heel hard te kunnen rijden. Velen bepleiten op internet een limiet van 160 of meer. De gemiddelde automobilist heeft geen benul van de risico’s en de remweg bij hardrijden, bij regen, in het donker en met het mobieltje of de notebook aan. Recente zware ongevallen bij regen en slecht zicht op Duitse snelwegen en frequentere filemeldingen vanwege botsingen op Nederlandse snelwegen tonen dat de auto’s wel veiliger geworden zijn, maar de bestuurders niet.

Duidelijk is dat het met 130 km/h onveiliger wordt. Wie op (droge) 120-km-wegen op de bekeuringsgrens (128 km/h) rijdt, heeft – inclusief reactieseconde – een remweg van circa 113 meter. Bij 130 km/h (boetegrens 136) is dat 126 meter. Dit scheelt drie auto’s als je op een onverwachte botsfile stuit. De eind- of botssnelheid is dus hoger. Bij hogere botssnelheden neemt de kans op ernstig letsel flink toe. Hoe breed en goed verlicht de weg ook is en hoeveel airbags je ook rondom je hebt, de bestuurder blijft de zwakste schakel. Autorijden is immers de moeilijkste combinatie van multitasking en zelfbeheersing.

De minister stelt dat invoering van 130 „slechts” drie tot zeven extra doden kost. Als de handhaving achterblijft en als de VVD, die méér 130-km-wegen wil, en de PVV, die overal 140 wil, hun zin krijgen, worden dat er veel meer. Overigens vielen in 2010 op het totale aantal verkeersdoden (640) 33 doden op die ‘veilige’ 120-km-wegen.

Ons verontrust bovenal dat het aantal verkeersslachtoffers vorig jaar – na een afname gedurende decennia – onverwacht is gestegen, tot 661. Deze trend is extra zorgwekkend nu de politiek met snelheidsverhogingen en drogredeneringen automobilisten het verkeerde signaal geeft, en nu het VVD-stokpaardje het verkeersbeleid gijzelt.

Verkeersveiligheid is nagenoeg afwezig in de verkiezingsprogramma’s van de meeste partijen – VVD, PVV en CDA voorop. Voor de partij van de ‘keihard ingrijpende’ minister Opstelten (Veiligheid en Justitie, VVD) is dit opmerkelijk. Er worden wél vele bladzijden gewijd aan andere, ‘gewone’ criminele doodsoorzaken en aan allochtone straatschoffies. Alleen de PvdA, GroenLinks, de ChristenUnie, de Partij voor de Dieren en de SP, onder voorwaarden, willen de limiet van 130 km/h terugdraaien. GroenLinks en de ChristenUnie hebben voor 2020 doelstellingen van maximaal vierhonderd c.q. 320 verkeersdoden. Andere partijen zwijgen. Afgezet tegen de enorme aandacht voor gewone criminaliteit is het gebrek aan visie op verkeersonveiligheid als vorm van straatgeweld ronduit gênant.

De meeste programma’s hebben eveneens minimale aandacht voor milieu en klimaat, maar ze willen wel radicale CO2-reducties per 2050 (tot 95 procent bij het CDA!) – zonder aandacht voor verkeersemissies. Bij dergelijke ambities passen geen hogere snelheidslimieten, maar eerder een lagere limiet die voor de weggebruiker duidelijk, voor het milieu en de veiligheid effectief en op alle snelwegen toepasbaar is. De lappendeken van snelheidslimieten is intussen voor de gemiddelde automobilist niet meer te begrijpen, mede door het ontbreken van eerlijke voorlichting over het nut en de noodzaak ervan. Bij een korte snelwegrit kun je limieten tegenkomen van 130, 120, 100, 90 en 80 km/h, die ook nog eens gelden op verschillende tijdstippen. Justitie zal worden overspoeld worden met verweren over de onduidelijkheid of onzichtbaarheid van geldende limieten.

Een algemene snelheidslimiet voor (bestel)auto’s, campers en motorfietsen van 110 km/uur (met een bekeuringsgrens van 115 km/uur) is dringend nodig. Een eenvormige limiet is voor iedereen duidelijk en beter voor de doorstroming en veiligheid. Bijkomend voordeel zijn de geringere snelheidsverschillen met vrachtwagens. Alleen rond grote steden is 80 km/h tijdelijk nodig, zolang er vuile diesels rondrijden.

Redenen om lagere snelheidslimieten te continueren en steviger te handhaven, zijn er genoeg. Los van de doden en gewonden bedragen de jaarlijkse kosten van verkeersongevallen ongeveer 13 miljard euro. Het brandstofverbruik van het wegverkeer ligt op bijna 14 miljard liter.

Helaas levert brandstofbesparing geen stemmen op. Dus heeft Schultz de succesvolle publiekscampagne ‘Het Nieuwe Rijden’ – met de Doeks uut Hasselt – die ook goed voor verkeersveiligheid was, wegbezuinigd. Slechts een op de vier automobilisten is een Nieuwe Rijder, die 10 procent tot 30 procent brandstof bespaart door rustig op te trekken en minder toeren te maken. Ook maakt hij minder brokken, door minder in te halen en niet te scheuren. De besparingspotentie van lagere limieten, méér Nieuwe Rijders en dus minder verkeersonveiligheid loopt in de miljarden euro’s.

Toch zit de politiek stil. Dit is immoreel voor toekomstige slachtoffers van dit soort straatgeweld. Niets is erger dan doodgaan op nat asfalt. Er is geen voorbereiding, geen verdoving, geen vonnis of rechter en geen troostende naasten. Er zijn alleen vreemde gezichten, die hulpeloos toekijken. Daarom vinden wij het schokkend dat de SGP – kampioen ongeboren leven, maar slechts twee regels over verkeersveiligheid – vóór de 130-km-limiet gestemd heeft. Maar ook het CDA heeft, in strijd met eigen morele waarden, de autopartij alle ruimte gegeven haar stokpaardje te berijden.

Hopelijk stemt Nederland op 12 september op partijen die de limiet van 130 km/h willen afschaffen, opdat de tot voor kort dalende trend in verkeersslachtoffers zich weer herstelt.

Koos Spee is voormalig landelijk verkeersofficier van justitie en consultant verkeersveiligheid. Martin Kroon is oud-projectleider rijsnelheden en Het Nieuwe Rijden

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op VVD gebruikt op kosten van belastingbetaler verkeersborden (130) als propagandamiddel. Dit heet elders corruptie.

  1. Tjongejongjonge! Nee, op rollatortempo de snelweg over! Dàt is veilig hè? En goed voor de economie!

  2. Ronald zegt:

    Aan Papa Mischa,

    Mocht u een VVD”er zijn, ik vind uw reactie van het Tokkie niveau. Uw gedachtengang is zeer oppervlakkig en getuigt niet van enige intelligentie of het vermogen om in ieder geval enige andere gedachte toe te laten tot uw rechtlijnigheid.

    Sorry

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s